Πως συμβάλει η μουσική στην ανάπτυξη των νοητικών λειτουργιών του παιδιού;

Μέσα από έρευνες έχουν διαπιστωθεί ότι παιδιά που μάθαιναν κάποιο μουσικό όργανο παρουσίαζαν μεγαλύτερη επιδεξιότητα στο συντονισμό της κίνησης των δακτύλων και σε ακουστικές ικανότητες διάκρισης. Πως συμβάλει η μουσική στην ανάπτυξη των νοητικών λειτουργιών του παιδιού; – Γράφει η Γιάνναρη Μαρία Καθηγήτρια Πιάνου-Μουσικοθεραπεύτρια

Και μην ξεχάσετε! Κάντε την εγγραφή σας στην ομάδα μας facebook για να ενημερώνεστε ή να στέλνετε τις δικές σας ιδέες, δημιουργίες και σκέψεις!

Η Γιάνναρη Μαρία είναι Καθηγήτρια Πιάνου-Μουσικοθεραπεύτρια .

Επισκεφτείτε το Instagram account της  και την σελίδα της στο Facebook

Πολλές σύγχρονες επιστημονικές έρευνες έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η μουσική εκπαίδευση συμβάλλει σημαντικά στην ανάπτυξη των ανώτερων εγκεφαλικών-νοητικών λειτουργιών, αλλά και γενικότερα στη φυσική συναισθηματική και πνευματική ανάπτυξη του ατόμου. Οι νευροεπιστήμονες αναγνωρίζουν πλέον την πολυπλοκότητα των νοητικών διεργασιών που απαιτούνται για την αναγνώριση, αλλά και τη δημιουργία της μουσικής. Η ενασχόληση με τη μουσική και ιδιαίτερα η συστηματική μουσική εκπαίδευση ενισχύει την ανάπτυξη και τη διαφοροποίηση  των λειτουργιών του κεντρικού νευρικού συστήματος, προάγει την ανάπτυξη του όγκου του εγκεφάλου αλλά και της παρεγκεφαλίδας, συμβάλλοντας στη βελτίωση του συντονισμού κινήσεων και της μνήμης.

Η πρώιμη μουσική εκπαίδευση συνεισφέρει στην ενδυνάμωση και στην ταχύτερη λειτουργία των εγκεφαλικών νευρώσεων και τη γενικότερη ανάπτυξη του εγκεφάλου. Μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση τόσο των μουσικών ικανοτήτων, όπως ορίζονται από τις νευροφυσιολογικές απαντήσεις σε διαφορετικούς μουσικούς τόνους, όσο και μη-μουσικών γνωστικών δεξιοτήτων, όπως ενεργός μνήμη. Η επίδραση της μουσικής στα αναπτυξιακά ορόσημα σχετίζεται με την ικανότητα του λόγου και τον κινητικό συντονισμό. Ενισχύει την ανάπτυξη της ομιλίας, την οπτική αντίληψη, την ακουστική αντίληψη και το συντονισμό κινήσεων.

Στην ανάπτυξη των νοητικών δεξιοτήτων συντελεί και η εκπαίδευση του ατόμου στο να ενσωματώνει γρήγορα τα εισερχόμενα περιβαλλοντικά ερεθίσματα ως μία σειρά γεγονότων που έχει νόημα, ώστε να προγραμματίσει ανάλογα την αντίδρασή του. Η ιδιαιτερότητα και η πολυπλοκότητα της μουσικής προσδίδουν ένα επιπλέον πλεονέκτημα στο περιβάλλον, αφού το άτομο μπορεί να την ακούσει, να την δει και να την αγγίξει , αλλά επίσης μαθαίνει και να τη διαχειρίζεται, όπως να την αναμένει και να τη διατηρεί.

Μέσα από έρευνες έχουν διαπιστωθεί ότι παιδιά που μάθαιναν κάποιο μουσικό όργανο παρουσίαζαν μεγαλύτερη επιδεξιότητα στο συντονισμό της κίνησης των δακτύλων και σε ακουστικές ικανότητες διάκρισης. Τα νευροαπεικονιστικά ευρήματα έδειξαν δομικές μεταβολές στις κινητικές και ακουστικές περιοχές του εγκεφάλου. Η μουσική βοηθά στην οικοδόμηση δεξιοτήτων σημαντικών για την ανάγνωση. Έτσι ,η συστηματική μουσική εκπαίδευση, μέσω της ενίσχυσης της ικανότητας ακουστικής διάκρισης, συμβάλλει στην οργάνωση της γνωστικής λειτουργίας του λόγου, του λεξιλογίου και τη σύνδεση μεταξύ των λέξεων και των εννοιών τους, αλλά και μη-λεκτικές ικανότητες συλλογιστικής.

Επίσης, παιδιά που έλαβαν μουσική εκπαίδευση παρουσίασαν μεγαλύτερη φωνητική ευχέρεια, δηλαδή ικανότητα να δημιουργούν προφορικά λέξεις που αρχίζουν με συγκεκριμένα γράμματα ή ανήκουν σε συγκεκριμένες κατηγορίες, γεγονός ότι η μουσική εκπαίδευση συμβάλλει και στην ανάπτυξη του προφορικού  λόγου. Η μουσική εκπαίδευση μπορεί να επηρεάσει τη μνημονική λειτουργία και πιο συγκεκριμένα να ενισχύσει τόσο τη μακρόχρονη λεκτική μνήμη όσο και τη λεκτική μνήμη εργασίας.

Η μουσική εκπαίδευση δεν αποτελεί προβλεπτικό δείκτη ακαδημαϊκής επίδοσης αλλά μέσο υποστήριξης των επιτευγμάτων του ατόμου, λόγω της ενίσχυσης των διαδικασιών που συμβάλλουν στη μάθηση. Η μελέτη των συναπτικών συνδέσεων και των νευρωνικών δικτύων που εμπλέκονται στην επεξεργασία των μουσικών πληροφοριών και των τρόπων που αλληλεπιδρούν με νευρωνικά δίκτυα που αφορούν άλλες νοητικές διεργασίες είναι πολύ σημαντική τόσο για την κατανόηση της λειτουργίας του εγκεφάλου όσο και για τη μελέτη της θεραπευτικής χρήσης της μουσικής.

Και μην ξεχάσετε! Κάντε LIKE στη σελίδα μας στο facebook για να ενημερώνεστε για όλα τα τελευταία άρθρα και Διαγωνισμούς!

Η Γιάνναρη Μαρία είναι Καθηγήτρια Πιάνου-Μουσικοθεραπεύτρια .

Επισκεφτείτε το Instagram account της  και την σελίδα της στο Facebook

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ