Η εκμάθηση της μουσικής μπορεί να είναι ένας διασκεδαστικός τρόπος ακρόασης και παραγωγής ήχου. Οι έρευνες δείχνουν ότι μπορεί να βελτιώσει την ικανότητα ενός παιδιού να επεξεργάζεται ήχους ομιλίας. Μπορεί η μουσική εκπαίδευση να βελτιώσει τις δεξιότητες ανάγνωσης του παιδιού; – Γράφει η Γιάνναρη Μαρία Καθηγήτρια Πιάνου-Μουσικοθεραπεύτρια 

Και μην ξεχάσετε! Κάντε την εγγραφή σας στην ομάδα μας facebook για να ενημερώνεστε ή να στέλνετε τις δικές σας ιδέες, δημιουργίες και σκέψεις!

Η Γιάνναρη Μαρία είναι Καθηγήτρια Πιάνου-Μουσικοθεραπεύτρια .

Επισκεφτείτε το Instagram account της  και την σελίδα της στο Facebook

 

 

 


 

Για μερικά παιδιά με δυσλεξία, η μουσική ανάγνωση μπορεί να είναι ευκολότερη από την ανάγνωση ενός κειμένου. Τα παιδιά που αγωνίζονται όχι μόνο με τις λέξεις ανάγνωσης αλλά και με την κατανόηση του πώς λειτουργούν τα σύμβολα θα μπορούσαν να βρουν τη μουσική ανάγνωση δύσκολη. Υπάρχουν πολλές στρατηγικές που μπορούν να βοηθήσουν το παιδί σας να ξεπεράσει τα εμπόδια και να απολαύσει τη μουσική με τον δικό του ειδικό τρόπο.

Εάν έχετε παιδί με δυσλεξία, μπορείτε να αναρωτηθείτε εάν θα επηρεάσει την ικανότητά του να διαβάζει μουσική ή να παίζει ένα όργανο. Η απάντηση; Εξαρτάται. Τα προβλήματα με τις λέξεις ανάγνωσης μπορούν επίσης να επηρεάσουν την ικανότητα του παιδιού να διαβάζει, να αποκωδικοποιεί και να ερμηνεύει τη μουσική. Αυτό δεν σημαίνει ότι τα παιδιά με δυσλεξία δεν μπορούν να μάθουν να παίζουν μουσική και να το απολαμβάνουν. Τα συστήματα του εγκεφάλου που εμπλέκονται στη δυσλεξία είναι περίπλοκα και ποικίλλουν στο κάθε παιδί. Επιπλέον, η μουσική δεν γράφεται με τον ίδιο τρόπο για όλα τα μουσικά όργανα. Υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ της ανάγνωσης τυμπάνων, του πιάνο και της κιθάρας. Ενώ το παιδί σας μπορεί να δυσκολεύεται να διαβάσει τη μουσική του πιάνο, η τυχαία σημειογραφία μπορεί να αισθάνεται φυσική. Ο μόνος τρόπος να το ανακαλύψετε είναι να το δοκιμάσετε.

Πώς συμβαίνει η εκμάθηση της μουσικής στον εγκέφαλο;

Η ανάγνωση λέξεων και η εμπλοκή με τη μουσική μοιράζονται μερικά από τα ίδια δίκτυα του εγκεφάλου. Αλλά, ως επί το πλείστον, συμβαίνουν σε διαφορετικές περιοχές του εγκεφάλου.

Για παράδειγμα, ο χρονικός  λοβός είναι υπεύθυνος για φωνολογική συνειδητοποίηση και αποκωδικοποίηση. Η ακρόαση της μουσικής περιλαμβάνει τους ακουστικούς φλοιούς. Η αντιστοίχιση του ρυθμού της μουσικής περιλαμβάνει τους μετωπικούς λοβούς, τις υποκριτικές δομές και την παρεγκεφαλίδα. Η λειτουργία του εγκεφάλου δεν είναι το μόνο πράγμα που επηρεάζει την ικανότητα του παιδιού να μαθαίνει μουσική. Το πώς ένα παιδί ασχολείται με τη μουσική μπορεί επίσης να έχει αντίκτυπο.

Η εκμάθηση της μουσικής δεν χρειάζεται να ξεκινήσει από την ανάγνωση της. Στην πραγματικότητα, είναι συχνά καλύτερο να ξεκινήσετε απλά να ακούτε μουσική, να παίζετε και να κινήστε μουσικά. Προγράμματα όπως το Meludia.com, το Let’s Play Music και το School of Rock είναι μια καλή αρχή για να αρχίσετε να βιώνετε μουσικό βήμα, μελωδία, ρυθμό και ρυθμό. Μπορείτε επίσης να κάνετε αναζήτηση στο Tech Finder για εφαρμογές που εκθέτουν τα παιδιά στη μουσική με διαφορετικούς τρόπους.

Γιατί τα παιδιά με δυσλεξία αγωνίζονται να διαβάζουν μουσική;

Η έρευνα σχετικά με αυτό δεν είναι σαφής. Ορισμένες μελέτες υποδεικνύουν τα ίδια θέματα που δυσκολεύουν την ανάγνωση και κάνουν τη μάθηση να διαβάζει σκληρά τη μουσική σημείωση.Τα παιδιά με δυσλεξία δυσκολεύονται να απομονώσουν τους ήχους με λέξεις και στη συνέχεια να τις χαρτογραφήσουν πίσω σε γράμματα. Αυτή η αδυναμία μπορεί επίσης να επηρεάσει την ικανότητά τους να επεξεργάζονται ήχους στη μουσική. Μπορεί να έχουν πρόβλημα να αντιληφθούν το ρυθμό και το βήμα, γεγονός που μπορεί να δυσκολέψει την αντίληψη της μουσικής παρτιτούρας. Δεν αγωνίζονται στην ανάγνωση όμως όλα τα παιδιά με δυσλεξία με τον ίδιο τρόπο, δεν παλεύουν όλα με τη μουσική με τον ίδιο τρόπο. Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένες κοινές προκλήσεις που μπορούν να προσαρμοστούν σε όλες τις ανάγκες:

  • Η εκμάθηση ενός νέου λεξιλογίου στο οποίο οι γνωστές λέξεις έχουν διαφορετικό νόημα. Αυτές οι λέξεις περιλαμβάνουν σημείωση, πλήκτρο, μπαρ, αιχμηρές και επίπεδες.
  • Οπτική παρακολούθηση από αριστερά προς τα δεξιά και από πάνω προς τα κάτω.
  • Ρυθμός και χρονοδιάγραμμα.
  • Αποκωδικοποίηση μουσικών συμβόλων. Τα παιδιά μπορεί να έχουν πρόβλημα να παρατηρήσουν λεπτομέρειες όπως το αν η “ουρά” των σημειώσεων ανεβαίνει προς τα πάνω ή προς τα κάτω, για παράδειγμα. Μπορεί επίσης να μην καταλάβουν τα σύμβολα για αιχμηρά αντικείμενα και επίπεδα ή σημειώσεις ρυθμού.
  • Διατηρώντας μουσικές πληροφορίες στη μνήμη εργασίας.
  • Συντονισμένη χρήση των χεριών και των ποδιών τους καθώς παίζουν το όργανο τους.

Μπορεί η μουσική εκπαίδευση να βελτιώσει τις δεξιότητες ανάγνωσης του παιδιού; Υπάρχει κάποια έρευνα που υποδηλώνει ότι η μουσική εκπαίδευση μπορεί να έχει θετικό αντίκτυπο στις  ικανότητες ανάγνωσης. Η εκμάθηση της μουσικής μπορεί να είναι ένας διασκεδαστικός, πιο χαλαρός τρόπος ακρόασης και παραγωγής ήχου. Οι έρευνες δείχνουν ότι μπορεί επίσης να βελτιώσει την ικανότητα ενός παιδιού να επεξεργάζεται ήχους ομιλίας.Μία μελέτη διαπίστωσε ότι η εκμάθηση της αναγνώρισης των ηχητικών μοτίβων και της χαρτογράφησης τους σε σύμβολα βοήθησε στην ανάπτυξη ικανοτήτων ανάγνωσης. Φάνηκε να βελτιώνει τη φωνητική συνείδηση. Επίσης, το τραγούδι μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να ταξινομήσουν τις  λέξεις σε συλλαβές. Για παράδειγμα, όταν τα παιδιά τραγουδούν “Σειρά, σειρά, σπρώξτε το σκάφος σας απαλά κάτω από το ρέμα”, η λέξη απαλά είναι υπερβολική. Η σύνταξη της λέξης στη μουσική μπορεί να διευκολύνει την ακρόαση των τμημάτων της.

Υπάρχουν στρατηγικές που μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά με δυσλεξία να μάθουν να διαβάζουν μουσική; Ακριβώς όπως βοηθούν τα παιδιά να μάθουν να διαβάζουν λέξεις, οι τεχνικές πολλαπλών αισθήσεων μπορούν να τα βοηθήσουν να μάθουν να διαβάζουν μουσική. Στην πραγματικότητα, οι δάσκαλοι μουσικής  χρησιμοποιούν συχνά αυτές τις τεχνικές για όλους τους μαθητές.

Για παράδειγμα:

  • Παρακολουθώντας τη μελωδία με το ένα δάχτυλο στη παρτιτούρα και στη συνέχεια τραβώντας το χαρτί στον αέρα.
  • Ανύψωση και πτώση των χεριών ή πηδώντας πάνω και κάτω ως απόκριση στις αλλαγές του βήματος.
  • Περπάτημα, πορεία ή χτύπημα σε διαφορετικούς ρυθμούς για να αυξηθεί η επίγνωση του ρυθμού.
  • Γράφοντας σημειώσεις σε διαφορετικά χρώματα σε μουσική φύλλων για να ξεχωρίζουν.
  • Μειώνοντας την ακαταστασία της μουσικής με την εμφάνιση μόνο της μουσικής γραμμής που εργάζεται το παιδί.
  • Υπάρχουν πολλές ακόμα τεχνικές που μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να μάθουν μουσική τύπους.

Πρέπει τα παιδιά με δυσλεξία να αποφύγουν να μάθουν ένα όργανο ή να ενταχθούν στο σχολικό συγκρότημα;

Η έρευνα δείχνει ότι η μουσική εμπειρία έχει θετικό αντίκτυπο στις δεξιότητες σκέψης και εκμάθησης. Αλλά αν το παιδί σας δεν ενδιαφέρεται πραγματικά για τη μουσική ή για να παίξει ένα όργανο, μπορεί να μην αξίζει να το πιέσετε. Μπορεί ήδη να αντιμετωπίζει αρκετές προκλήσεις με την ανάγνωση. Αν όμως είναι πραγματικά κίνητρο, ενθαρρύνετέ το! Πολλά παιδιά με δυσλεξία έχουν επιτυχία στη μάθηση της μουσικής. Αν το παιδί σας θέλει να το δοκιμάσει, η μουσική μπορεί να του φέρει πολλή χαρά και αίσθηση ολοκλήρωσης. Μάθετε περισσότερα για τις πολυεστιακές οδηγίες. Ανακαλύψτε είδη μουσικής που μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά με θέματα μάθησης και προσοχής. Και να μάθουν για διάσημους μουσικούς με δυσλεξία και άλλα ζητήματα μάθησης και προσοχής.

Και μην ξεχάσετε! Κάντε LIKE στη σελίδα μας στο facebook για να ενημερώνεστε για όλα τα τελευταία άρθρα και Διαγωνισμούς!

Η Γιάνναρη Μαρία είναι Καθηγήτρια Πιάνου-Μουσικοθεραπεύτρια .

Επισκεφτείτε το Instagram account της  και την σελίδα της στο Facebook

 

You May Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published.