ΑρχικήΠαιδίΠαιδο-ψυχολογίαΠως να φροντίσουμε την ψυχική υγεία των παιδιών μας;

Πως να φροντίσουμε την ψυχική υγεία των παιδιών μας;

Στο κείμενο αυτό θα προσπαθήσουμε να σταθούμε και να αναδείξουμε την αξία της συναισθηματικής υγείας των παιδιών. Πως να φροντίσουμε την ψυχική υγεία των παιδιών μας; – Γράφει ο Γιάννης Ξηντάρας

Και μην ξεχάσετε! Κάντε την εγγραφή σας στην ομάδα μας facebook για να ενημερώνεστε ή να στέλνετε τις δικές σας ιδέες, δημιουργίες και σκέψεις!

Ο Γιάννης Ξηντάρας είναι Ψυχολόγος-Οικογενειακός Σύμβουλος, τ.συνεργ. στο Νοσοκομείο Παίδων “Αγία Σοφία”, μέλος της Ελληνικής Εταιρίας Εφηβικής Ιατρικής και του Ευρωπαικού Συλλόγου Ψυχοθεραπείας. Απόφοιτος Ε.Κ.Π.Α, επιστημονικός υπέυθυνος στο Κέντρο Συμβουλευτικής και Ψυχολογικής Υποστήριξης “Επαφή”. www.xidaras.gr   

Συνηθίζουμε να λέμε: ”πάνω από όλα η υγεία μας, η υγεία των παιδιών μας!” και πράγματι η αξία της είναι ανεκτίμητη. Μαζί όμως με την σωματική υγεία έρχεται και η ψυχική: νους υγιής εν σώματι υγιεί.

Στο κείμενο αυτό θα προσπαθήσουμε να σταθούμε και να αναδείξουμε την αξία της συναισθηματικής υγείας των παιδιών καθώς επίσης να διερευνήσουμε πως θα μπορούσαμε οι γονείς να ευνοήσουμε την συνθήκη αυτή.

Ας μιλήσουμε πρώτα για τα βασικά. Τις βασικές ανάγκες ενός παιδιού τις οποίες οι γονείς καλούνται να φροντίσουν.

Τι έχει ανάγκη ένα παιδί;

-Ένα ζεστό σπιτικό που αποδέχεται όλα τα μέλη της οικογένειας.

-Θετικό παράδειγμα.
-Αρκετή Ανεξαρτησία.
-Σταθερά και συνεπή όρια.

ΕΝΘΑΡΡΥΝΣΗ:

  1. Καλλιεργείστε στο παιδί την αυτοπεποίθηση και την αίσθηση ότι αξίζει. Τονίστε τα
    θετικά του σημεία αντί να συγκεντρώνετε την προσοχή σας στα λάθη τους.
  2. Αποφύγετε να περνάτε στα παιδιά τις δικές σας προσδοκίες, αυτό που εσείς
    περιμένετε, γιατί τα παιδιά δεν αποκτούν δικούς τους στόχους, αλλά κάνουν “δικές” τους τις προσδοκίες των μεγάλων.

3.Πολύ συχνά οι γονείς προβάλλουν παράλογες απαιτήσεις που τα παιδιά είναι αδύνατο να πραγματοποιήσουν (πχ να είναι τέλειοι σε ότι μετράει για εμάς — αθλητικά, σχολείο – να έχουν πεντακάθαρο το δωμάτιο τους) και περιμένουν επιτυχίες που είναι πέρα από τις δυνατότητες τους.

4.Συχνά οι γονείς, χωρίς να το συνειδητοποιούν, καλλιεργούν ανταγωνισμό μεταξύ των αδερφών. Π.χ. Μπορεί να επαινούν το παιδί που έχει πετύχει και να αγνοούν ή να επικρίνουν εκείνο που έχει αποτύχει.

5.Συχνά ζητούν την τελειότητα από τα παιδιά τους κι έχουν υπερβολικές φιλοδοξίες για αυτά.

6.Οι γονείς πρώτοι πρέπει να κάνουν πράξη αυτά που ζητούν από τα παιδιά τους. Π.χ. δεν μπορεί ο γονιός να ζητά από τα παιδιά να μαζέψουν τα πράγματα τους ενώ ο ίδιος δεν το κάνει ποτέ.

7.Δεχτείτε τα παιδιά σας όπως είναι, όχι όπως θα έπρεπε να είναι. Δηλαδή με όλες τις ατέλειες τους και τα λάθη τους.

8.Πιστέψτε στα παιδιά σας για να μπορούν να πιστέψουν στον εαυτό τους.

9.Αναγνωρίστε την προσπάθεια και τη βελτίωση, όπως και το τελικό επίτευγμα.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ:

Τα παιδιά έχουν ανάγκη να επικοινωνήσουμε μαζί τους, να τα ακούσουμε και να τα συντροφέψουμε με τις κουβέντες μας, πολύ περισσότερο από τις υλικές φροντίδες που τους παρέχουμε. Αυτό σημαίνει ότι ακούω τα συναισθήματα του παιδιού μου, ακόμα και του θυμού, της απογοήτευσης και του φόβου και δεν μπαίνω σε διαδικασία κριτικής, κηρύγματος ή επίκρισης. Αφήνω επομένως να εκφράσει τα συναισθήματα του, και ακόμα και αν δεν συμφωνώ, μπορώ να τα δεχτώ.

Επίσης πολλές φορές τα παιδιά χρειάζονται βοήθεια για να σκεφτούν διάφορους τρόπους που μπορούν να δράσουν. Οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν στην αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων κι αυτά να διαλέξουν τις λύσεις που τους ταιριάζουν. Δεν πρέπει να συγχέουμε τη διαδικασία για την αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων με τη συμβουλή.

Για παράδειγμα, όταν λέμε “κάνε αυτό”, 1) δε βοηθάει τα παιδιά να μάθουν να λύνουν τα προβλήματα τους αλλά συνεχίζουν να εξαρτώνται από τους γονείς, 2) πολλά παιδιά αντιδρούν στη συμβουλή είτε αμφιβάλλουν είτε δεν κάνουν αυτό που τους λένε οι γονείς, 3) αν η συμβουλή σας δεν φέρει αποτέλεσμα, τότε ποιος θα θεωρηθεί υπεύθυνος;

ΦΥΣΙΚΕΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ (αντί τιμωρίας):

Μια από τις πιο συνηθισμένες μεθόδους που ακολουθούμε για να πειθαρχήσουμε τα παιδιά είναι να τα αμείβουμε όταν υπακούουν και να τα τιμωρούμε όταν δείχνουν ανυπακοή. Αυτή είναι μια μέθοδος με την οποία πολλοί σημερινοί γονείς έχουν μεγαλώσει, όμως έχει τα εξής μειονεκτήματα: Εμποδίζει τα παιδιά να παίρνουν τις δικές τους αποφάσεις και κατά συνέπεια να υιοθετούν κανόνες θετικής συμπεριφοράς, υπονοεί ότι περιμένουμε την παραδεκτή συμπεριφορά μόνο στα άτομα που εκπροσωπούν την εξουσία, προκαλεί την αντίδραση γιατί προσπαθεί να υποχρεώσει τα παιδιά να συμμορφωθούν.

Αντί για αμοιβή και τιμωρία, η εναλλακτική πρόταση είναι οι Φυσικές και Λογικές συνέπειες, η οποία είναι μια μέθοδος που παρουσιάζει ορισμένα πλεονεκτήματα σε σχέση με την προηγούμενη.
Ποια η διαφορά; Εξηγούμε στο παιδί γιατί κάτι δεν μπορεί να γίνει, ώστε να είναι καθαρό το “γιατί”, και το συνδέουμε μόνο με αυτό που συμβαίνει τη δεδομένη στιγμή.

Π.χ. δεν μπορείς να δεις τηλεόραση δυνατά γιατί είναι μεσημέρι και η μητέρα σου κι εγώ θέλουμε να κοιμηθούμε, αντί για …δε θα δεις τηλεόραση επειδή προχθές δεν έφαγες το φαΐ σου. Αυτό βοηθάει το παιδί να σέβεται και να αντιληφθεί πως υπάρχουν κάποιες λογικές και φυσικές συνέπειες για τα πράγματα που κάνουμε.

ΟΡΙΑ:

Τα όρια δίνουν στο παιδί την αίσθηση της ασφάλειας. Θέστε δίκαια όρια και φροντίστε αυτά να τηρούνται. Χρειάζεται να είστε συνεπείς (τηρείτε την ίδια στάση κάθε φορά που το όριο παραβιάζεται) και σταθεροί (ένα όριο δεν αλλάζει παρά μόνο όταν αυτό απαιτείται, επειδή το παιδί μεγαλώνει), αλλά ποτέ υπερβολικοί.

Αγάπη, εμπιστοσύνη, επικοινωνία, ζεστασιά… λέξεις, έννοιες, αξίες, που αποκτούν τεράστια σημασία στην εφαρμογή τους, στην έμπρακτη μετουσίωση τους, ενώ παραμένουν όμορφα λόγια όταν είναι μόνο θεωρίες…

Ας το προσπαθήσουμε, ας το κάνουμε πράξη!

Και μην ξεχάσετε! Κάντε LIKE στη σελίδα μας στο facebook για να ενημερώνεστε για όλα τα τελευταία άρθρα και Διαγωνισμούς!

Ο Γιάννης Ξηντάρας είναι Ψυχολόγος-Οικογενειακός Σύμβουλος, τ.συνεργ. στο Νοσοκομείο Παίδων “Αγία Σοφία”, μέλος της Ελληνικής Εταιρίας Εφηβικής Ιατρικής και του Ευρωπαικού Συλλόγου Ψυχοθεραπείας. Απόφοιτος Ε.Κ.Π.Α, επιστημονικός υπέυθυνος στο Κέντρο Συμβουλευτικής και Ψυχολογικής Υποστήριξης “Επαφή”.
www.paidi-efivos.gr
www.xidaras.gr
www.simvouleftikigamou.gr
www.facebook.com/simvouleftiki.gr/
Γιάννης Ξηντάρας
Γιάννης Ξηντάραςhttp://www.facebook.com/simvouleftiki.gr/
Γιάννης Ξηντάρας Ψυχολόγος - Σύμβουλος Γάμου Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Αθήνα. Σπούδασα Ψυχολογία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και στην συνέχεια εκπαιδεύτηκα στην Προσωποκεντρική Συμβουλευτική και Ψυχοθεραπεία στο Κέντρο Εκπαίδευσης στην Προσωποκεντρική Προσέγγιση (Κ.Ε.Π.Π & Strathclyde University, U.K). Παράλληλα απέκτησα κατάρτηση σε επιμέρους κατευθύνσεις της ψυχολογίας όπως: Συμβουλευτική Γάμου & Θεραπεία Ζεύγους, Συντονιστής Ομάδων Γονέων, Ψυχοθεραπείας Εφήβων κ.α. Επαγγελματικά, συνεργάστηκα με το Νοσοκομείο Παίδων “Αγία Σοφία” και το Ευγενίδειο Θεραπευτήριο. Από το 2005 εργάζομαι Ιδιωτικά ως Ψυχολόγος, ενώ από το 2007 έχω την επιστημονοκή ευθύνη στο Κέντρο Συμβουλευτικής & Ψυχολογικής Υποστήριξης ΕΠΑΦΗ, στον Σταυρό Αγίας Παρασκευής. Είμαι παντρεμένος και πατέρας δύο παιδιών. www.xidaras.gr www.paidi-efivos.gr www.simvouleftikigamou.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Mary Liodou
Alternative Mom-blogger from Greece with many ideas & unconditional love for life! Always a dreamer! Ιδιοκτήτρια & Αρχισυντάκτρια στο www.mommyjammi.gr Ακαδημαϊκή εκπαίδευση/σπουδές: Πάντειο Πανεπιστήμιο ~ Τμήμα Οικονομικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης. Επαγγελματική εμπειρία/ειδίκευση στην οικονομική ανάλυση και commercial marketing strategy.
37,325ΥποστηρικτέςΚάντε Like
25,543ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
3,408ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
1,059ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
403ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
1,130ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής

Η μουσικοκινητική μέθοδος Orff για παιδιά με ειδικές ανάγκες

Η συνεισφορά της μεθόδου υπήρξε σημαντική για την εδραίωση ενός σύγχρονου συστήματος μουσικής εκπαίδευσης, που δε θα απευθυνόταν μόνο σε χαρισματικούς μαθητές αλλά και...

Πως θα προετοιμάσω το παιδί μου για το σχολείο;

Κάθε χρονιά είναι διαφορετική καθώς και κάθε ηλικία έχει τις ιδιαιτερότητές της. Σίγουρα όμως κάθε 1η... έχει πάντα ένα άγχος παραπάνω. Πως θα προετοιμάσω...

Μεταμορφώστε τα κασπώ με τη μέθοδο του decoupage για το παιδικό δωμάτιο

Ο αρχικός σκοπός ήταν να βάλουμε χώμα και να φυτέψουμε σπόρους, στην πορεία δημιουργήθηκε ανάγκη τακτοποίησης στο γραφείο της κόρης μου. Έτσι σκέφτηκα να...

Η συνέντευξή μου στην εκπομπή Καλό Μεσημέρι - στο ΚΡΗΤΗ TV

Η παρουσία μας στο Mega – Καλημερούδια με το toftiaxa.gr!

Η συνέντευξή μου στην εκπομπή ONline – στον ΣΚΑΙ

DIY

Κάθε νέος γονέας που θέλει να προσφέρει το καλύτερο στο παιδί του συνήθως κάνει αρκετές έρευνες, πριν διακοσμήσει το παιδικό δωμάτιο. 5+1 Ιδέες για να...
Η παράδοση του στολισμένου δέντρου στο σπίτι ξεκινάει τον 14ο αιώνα. Πρωτότυπα χριστουγεννιάτικα δέντρα με ΑλεξανδρινόΚαι μην ξεχάσετε! Κάντε την εγγραφή σας στην ομάδα μας...
Η αλήθεια είναι πως από καιρό σκεφτόμουν να βάλω μια ταμπέλα με το όνομα της κόρης μου στην πόρτα του δωματίου της. Ως τώρα...

ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Όταν η ανορεξία κερδίζει τον πόλεμο τότε όλοι εμείς έχουμε ηττηθεί…

Η Νανά ηττήθηκε από την ανορεξία, όπως πολλές ασθενείς στην Ελλάδα. Όταν η ανορεξία κερδίζει τον πόλεμο τότε όλοι εμείς έχουμε ηττηθεί… Μια παρέμβαση της Μαρίας...

Στάσου δίπλα μου και κράτα με σφιχτά…

Για ποιο λόγο να είμαστε εγωιστές και να μην εκδηλώνουμε τα συναισθήματα με αγκαλιές, χάδια και φιλιά; Για ποιο λόγο αφήνετε να περνάει άσκοπα...

Πράγματα που δυσκολεύουν κάθε νέα μαμά και τρόποι αντιμετώπισης

Οι αλλαγές των συνθηκών με τον ερχομό του μωρού δημιουργούν μία νέα πραγματικότητα στην οποία οι μαμάδες προσπαθούν να προσαρμοστούν. Πράγματα που δυσκολεύουν κάθε...