ΑρχικήΠαιδίΣχολείο - ΕκπαίδευσηΜαθησιακές δυσκολίες – Δυσλεξία. Ποια είναι τα συμπτώματα;

Μαθησιακές δυσκολίες – Δυσλεξία. Ποια είναι τα συμπτώματα;

Τα συμπτώματα της δυσλεξίας διαφέρουν ανάλογα με την ηλικία. Εάν το παιδί σας έχει ένα ή δύο από τα σημάδια αυτά, αυτό δεν σημαίνει ότι έχει απαραίτητα δυσλεξία. Μαθησιακές δυσκολίες – Δυσλεξία. Ποια είναι τα συμπτώματα;Και μην ξεχάσετε! Κάντε την εγγραφή σας στην ομάδα μας facebook για να ενημερώνεστε ή να στέλνετε τις δικές σας ιδέες, δημιουργίες και σκέψεις!

Ο όρος Μαθησιακή Δυσκολία (ΜΔ) παραπέμπει σε νοητικά και ψυχολογικά εμπόδια, τα οποία εμποδίζουν τον μαθητή στο να συμβαδίζει με τους μαθησιακούς ρυθμούς των συνομηλίκων του. Η τελευταία αποσαφήνιση του όρου, το 2006, κατατάσσει ως άτομα με μαθησιακές δυσκολίες αυτά που αντιμετωπίζουν ακαδημαϊκά προβλήματα – τα οποία όμως δεν αποτελούν τροχοπέδη για την προσωπική ανάπτυξη του ατόμου σε διάφορους τομείς – επαγγελματικούς και μη!

 Μαθησιακές Δυσκολίες

Οι μαθησιακές δυσκολίες δεν είναι αντιληπτές και δεν εκδηλώνονται στην ίδια ηλικία για όλα τα παιδιά και σίγουρα δεν είναι αποδεκτές κατά όμοιους τρόπους. Μπορεί να προϋπάρχουν, να αναπτυχθούν στην πορεία ή ακόμα και να ξεσπάσουν σε μια ήπια μορφή “κρίσης” για μικρό σχετικά χρονικό διάστημα, ενώ είτε αντιμετωπίζονται αγόγγυστα από τους μαθητές, είτε μπορούν να αποτελέσουν τα αίτια για διακοπή φοίτησης, μείωση αυτοπεποίθησης, έλλειψη κινήτρων και, ως αποτέλεσμα τούτου, στασιμότητα και επιδείνωση του φαινομένου.

 Δυσλεξία

Η δυσλεξία είναι η πλέον διαδεδομένη και αντιμετωπίσιμη μορφή μαθησιακής δυσκολίας. Συναντάται κυρίως σε παιδική και εφηβική ηλικία, με τον αντίκτυπο να επηρεάζει το παιδί για την υπόλοιπη του ζωή, αν η δυσλεξία δεν αντιμετωπιστεί σωστά.

Τα συμπτώματα της δυσλεξίας ποικίλουν. Γενικεύοντας, μπορούμε να έχουμε μια εικόνα των αναμενόμενων συμπτωμάτων ανά ηλικία χωρίζοντάς την σε 3 ζώνες: προσχολική (3 – 6 ετών), παιδική (6 – 12)  και (προ)εφηβική (13 – 14 / 15 – 18+ ετών). Στην πρώτη μπορεί να έχουμε καθυστέρηση καθαρής ομιλίας, δυσκολίες στην απομνημόνευση των ημερών της εβδομάδας και αδυναμία έκφρασης κατάλληλων λέξεων (για παράδειγμα επανειλημμένα το παιδί να μην μπορεί να θυμηθεί πως λέγεται ο σκύλος ή το αυτοκίνητο). Αντίστοιχα, στην δεύτερη ηλικιακή ζώνη, συναντάμε πιο συχνά φτωχή ανάγνωση, σύγχυση στην σειρά των γραμμάτων λέξεων και αδυναμία φωναχτής ανάγνωσης. Τέλος, στην 3η ηλικιακή ζώνη, μπορούμε να παρατηρήσουμε αργή ανάγνωση, αδυναμία έκφρασης σκέψεων σε γραπτό λόγο, συντακτικά προβλήματα και προβλήματα στην κατανόηση κειμένων.

Κοντολογίς, η δυσλεξία, με τη σειρά της, διακλαδίζεται επίσης σε κατηγορίες, τις οποίες επίσης δεν πρέπει να συγχέουμε μεταξύ τους. Η δυσλεξία διασπάται αρχικά σε επίκτητη και εξελικτική, με τον όρο επίκτητη να ανταποκρίνεται σε μη δυσλεκτικά παιδιά, τα οποία άρχισαν να πάσχουν από δυσλεξία στην διάρκεια της ζωής τους λόγω εγκεφαλικών βλαβών και τον όρο εξελικτική να ανταποκρίνεται στα εκ’ γενετής δυσλεκτικά παιδιά τα οποία συνήθως έχουν και κάποιο κληρονομικό υπόβαθρο. Πιο ειδικευμένα, υποσκελισμένες αυτών των 2 κατηγοριών, έχουμε μορφές δυσλεξίας όπως η οπτική, που έχει ως επίπτωση την χαμηλή οπτική παρατηρητικότητα, αντίληψη και αναπαραγωγή οπτικών ακολουθιών, η ακουστική, που προκαλεί δυσχέρεια στην κατανόηση ηχητικών ακουσμάτων, ενώ δυσκολεύει το παιδί στην κατανόηση μαθημάτων που εστιάζουν στην ακουστική αντίληψη (όπως η ιστορία) και η γραφή.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα συμπτωμάτων γραπτής δυσλεξίας αποτελούν: ο δυσανάγνωστος γραφικός χαρακτήρας, η αδυναμία διαχωρισμού των λέξεων, η παράλειψη στίξης, η καθρεπτική γραφή (Γ αντί για 7, ε αντί για 3, 8 αντί για θ) (καθρεπτική δυσλεξία) και η φτωχή ορθογραφία (ορθογραφική δυσλεξία). Από μια αντίθετη οπτική ωστόσο, η γραπτή δυσλεξία είναι και αυτή η οποία αντιμετωπίζεται πιο εύκολα. Τα συμπτώματά της είναι ξεκάθαρα και μπορούν να γίνουν εύκολα αντιληπτά με διάφορα τεστ, ενώ η εξάλειψή της βασίζεται κατά μεγάλο ποσοστό στην συνεχή εξάσκηση και στην βοήθεια από κατάλληλες πηγές.

Από την άλλη, ένα επιπλέον παράρτημα των μαθησιακών δυσκολιών, αποτελεί και η απόσπαση προσοχής, η οποία είναι αρκετά συχνή και μπορεί να καταπολεμηθεί ή και να εξαλειφθεί με την ωρίμανση του μαθητή. Η εξωτερική βοήθεια ωστόσο είναι και εδώ αποτελεσματική.

Η αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών και δυσλεξίας απαιτεί από γονείς και εκπαιδευτικούς να λάβουν υπόψη ηλικιακούς παράγοντες, αλλά ταυτόχρονα και τυχόν συνυπάρχουσες ψυχικές κυρίως ασθένειες, το αντιληπτικό και γνωστικό επίπεδο του παιδιού, το μαθησιακό προφίλ (ενδιαφέροντα, κλίσεις σε συγκεκριμένα μαθήματα…) και τη φυσική ομιλία.

Καθίσταται πασιφανές πως για την πλήρη υποστήριξη του παιδιού χρειάζεται ένα πνεύμα συνεργασίας και συνεννόησης ανάμεσα σε γονέα και εκπαιδευτικό, τόσο από την σκοπιά της υποστήριξης, όσο και από την σκοπιά της ομώνυμης δουλείας πάνω στον μαθητή. Με αυτό το σκεπτικό, η Upbility έχει δομήσει τα δικά της μαθησιακά βοηθήματα για γονείς και εκπαιδευτικούς, μέσω των οποίων γίνεται εστίαση στις βαθύτερες πτυχές μαθησιακών δυσκολιών.

Upbility 

Και μην ξεχάσετε! Κάντε LIKE στη σελίδα μας στο facebook για να ενημερώνεστε για όλα τα τελευταία άρθρα και Διαγωνισμούς!

MommyJammi
MommyJammi
Συντακτική ομάδα MommyJammi

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Mary Liodou
Alternative Mom-blogger from Greece with many ideas & unconditional love for life! Always a dreamer! Ιδιοκτήτρια & Αρχισυντάκτρια στο www.mommyjammi.gr Ακαδημαϊκή εκπαίδευση/σπουδές: Πάντειο Πανεπιστήμιο ~ Τμήμα Οικονομικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης. Επαγγελματική εμπειρία/ειδίκευση στην οικονομική ανάλυση και commercial marketing strategy.
37,325ΥποστηρικτέςΚάντε Like
25,543ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
3,408ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
1,059ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
403ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
1,130ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής

Back to school!

Back to school! Ω ναι σχεδόν είμαστε ένα βήμα πριν ανοίξουν τα σχολεία! Βέβαια εσείς που με γνωρίζετε θα μου πείτε τι εννοώ με...

Πως εντοπίζουμε το bullying στη ζωή των παιδιών μας

Τι είναι η ενδοσχολική βία; Τι περιλαμβάνει αυτή η καινούργια έννοια, η οποία μπήκε στο λεξιλόγιο μας την τελευταία δεκαετία και μας απασχολεί όλο...

Ποια είναι η κατάλληλη ηλικία για να ξεκινήσει το παιδί μια ξένη γλώσσα;

Συνήθως στην ερώτηση, ποια είναι η κατάλληλη ηλικία για να ξεκινήσει το παιδί μια ξένη γλώσσα, έρχεται να προστεθεί και η ερώτηση πότε θα...

Η συνέντευξή μου στην εκπομπή Καλό Μεσημέρι - στο ΚΡΗΤΗ TV

Η παρουσία μας στο Mega – Καλημερούδια με το toftiaxa.gr!

Η συνέντευξή μου στην εκπομπή ONline – στον ΣΚΑΙ

DIY

Αγαπητοί μου φίλοι, σήμερα είμαι διπλά χαρούμενη γιατί εκτός από την λατρεμένη κατασκευή που έχω να σας παρουσιάσω, επίσης σήμερα θα είμαστε και guest...
Τα αλεξανδρινά είναι αναπόσπαστο μέρος των Χριστουγέννων, τόσο όσο ακριβώς και το χριστουγεννιάτικο δέντρο, τα σπιτικά μπισκότα και τα κεριά. Τα όμορφα φύλλα τους...
Η παράδοση του στολισμένου δέντρου στο σπίτι ξεκινάει τον 14ο αιώνα. Πρωτότυπα χριστουγεννιάτικα δέντρα με ΑλεξανδρινόΚαι μην ξεχάσετε! Κάντε την εγγραφή σας στην ομάδα μας...

ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Η ειρήνη ξεκινά από εμάς τους ίδιους

Η ζωή είναι ένα άθροισμα εμπειριών, ευχάριστων ή δυσάρεστων. Η ειρήνη ξεκινά από εμάς τους ίδιους - Γράφει ο ψυχοθεραπευτής Γιάννης ΞηντάραςΚαι μην ξεχάσετε! Κάντε την...

Το ποτάμι δε γυρίζει πίσω: Ζήσε!

Όσο περνάνε τα χρόνια πολλοί είναι αυτοί συνειδητοποιούν όλο και περισσότερο πως η ζωή είναι μικρή και τίποτα δεν κρατάει επ’ άπειρον. Κατανοούν ότι...

Ο καθένας μας αξίζει να παλέψει για να ξεφύγει από τα δεσμά του

Σε ποιον να απευθυνθεί; Ποιον να πιστέψει; Τι να κάνει; Πού να ακουμπήσει; Οι άνθρωποι αυτοί έχουν χάσει κάθε εμπιστοσύνη, θάρρος, ελπίδα για ζωή…...