Τι είναι και με ποιους τομείς ασχολείται η λογοθεραπεία στα παιδιά;

Ο Λογοθεραπευτής μέσω μιας σειράς δοκιμασιών αναλύει και αξιολογεί τον λόγο, την ομιλία και την επικοινωνία του παιδιού ή του ενήλικα. Τι είναι και με ποιους τομείς ασχολείται η λογοθεραπεία στα παιδιά; – By Speechbow

Και μην ξεχάσετε! Κάντε την εγγραφή σας στην ομάδα μας facebook για να ενημερώνεστε ή να στέλνετε τις δικές σας ιδέες, δημιουργίες και σκέψεις!

Ονομάζομαι Πολυζοπούλου Σταυρούλα και είμαι λογοθεραπεύτρια! Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Κατερίνη. Σπούδασα στο τμήμα Λογοθεραπείας της Σχολής Επαγγελμάτων Υγείας & Πρόνοιας του ΤΕΙ Ηπείρου. Σήμερα ζω και εργάζομαι στην Κατερίνη, όπου από το 2020 διατηρώ ιδιωτικό κέντρο λογοθεραπείας. Ασχολούμαι με διαταραχές επικοινωνίας, λόγου, ομιλίας και άρθρωσης σε παιδιά και ενήλικες. Αναπτύσσω εξατομικευμένα προγράμματα θεραπείας και τα τελευταία χρόνια η αμέριστη αγάπη για τα παιδιά και η αναγνώριση των αναγκών τους με ώθησαν να κατασκευάζω τα δικά μου θεραπευτικά υλικά και προϊόντα βοηθώντας τα να εκφράζονται και να μαθαίνουν μέσω του παιχνιδιού αναδεικνύοντας όλες τις δεξιότητες τους. Πολύ σύντομα θα είμαι μία νέα μανούλα!!!

https://www.instagram.com/speechbow/

Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με την πρόληψη, την αξιολόγηση και την αποκατάσταση των διαταραχών του λόγου, της ομιλίας, της φωνής ,της επικοινωνίας και της μάσησης – κατάποσης σε παιδιά και ενήλικες. Ο Λογοθεραπευτής μέσω μιας σειράς δοκιμασιών αναλύει και αξιολογεί τον λόγο, την ομιλία και την επικοινωνία του παιδιού ή του ενήλικα. Εάν διαπιστωθεί δυσκολία ή διαταραχή καταρτίζει και προσαρμόζει ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης, το οποίο έχει στόχο την αποκατάσταση των δυσκολιών στα διαφορετικά επίπεδα του λόγου και τις επικοινωνίας, έχοντας πάντα σε πρώτο πλάνο την γενικότερη γνωστική και ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού.

Η λογοθεραπεία ασχολείται με την αντιμετώπιση και την αποκατάσταση των παρακάτω διαταραχών:

  • Διαταραχές άρθρωσης: το παιδί δυσκολεύεται να αρθρώσει κάποια φωνήματα όπως το «ρ», το «σ» κ.α. Π.χ. λέει «νελό» αντί για «νερό».
  • Φωνολογικές διαταραχές: μπορεί να παράγει σωστά μεμονωμένα ένα φώνημα, όμως σε κάποιες λέξεις ή μέσα στην πρόταση μπορεί να το μπερδέψει με κάποιο άλλο. Π.χ. είναι σε θέση να παράγει τον ήχο «θ» αλλά θα πεί «φάλασσα» αντί για «θάλασσα».
  • Διαταραχές ρυθμού ομιλίας (τραυλισμός): εμφανίζει διαταραχή στην ροή και τον ρυθμό της ομιλίας. Επαναλαμβάνει ήχους,συλλαβές ή λέξεις, με επιμηκύνσεις ήχων και με παύσεις.
  • Διάσπαση προσοχής και υπερκινητικότητα
  • Διαταραχές φωνής: παρατηρείται βραχνή φωνή, αίσθηση κούρασης και γενικότερα αλλάζει η ποιότητα της φωνής.
  • Διαταραχές αυτιστικού φάσματος (αυτισμός)
  • Καθυστέρηση λόγου
  • Ειδική γλωσσική διαταραχή: εμφανίζει σημαντική απόκλιση ή καθυστέρηση στην ανάπτυξη των γλωσσικών και αντιληπτικών ικανοτήτων.
  • Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες: Σοβαρή καθυστέρηση στην κατάκτηση του γραπτού λόγου π.χ. δυσλεξία.
  • Διάφορα σύνδρομα
  • Νοητική υστέρηση: εμφανίζει χαμηλότερο δείκτη νοημοσύνης απο το φυσιολογικό.
  • Περιπτώσεις Διγλωσσίας
  • Βαρηκοΐα: παρατηρείται μείωση της ακουστικής ικανότητας.
  • Εγκεφαλική παράλυση
  • Δυσκολίες μάσησης – κατάποσης
  • Σχιστίες χείλους και Υπερώας

Ποια είναι τα βασικά στάδια ανάπτυξης του λόγου-ομιλίας του παιδιού;

0 – 1 Έτος:

  • Παράγει ήχους
  • Αντιδρά στους ήχους και γυρίζει το κεφάλι προς την πηγή του ήχου (μετά τον 6ο μήνα)
  • Αναγνωρίζει τη φωνή της μητέρας του
  • Χαμογελά όταν του μιλάμε
  • Δείχνει αντικείμενα που θέλει
  • Εμφανίζει εκφραστικό λεξιλόγιο 1-3 λέξεων (πλησιάζοντας τους 12 μήνες)

1 – 2 Ετών:

  • Διαθέτει εκφραστικό λεξιλόγιο 20 – 50 λέξεων
  • Διαθέτει αντιληπτικό λεξιλόγιο άνω των 200 λέξεων
  • Ανταποκρίνεται στο όνομα του
  • Χρησιμοποιεί φράσεις δύο λέξεων
  • Κατανοεί και εκτελεί απλές εντολές
  • Χρησιμοποιεί συμβολικά διάφορα παιχνίδια
  • Αναγνωρίζει και δείχνει τα μέρη του σώματος στο σώμα του ή στο σώμα μίας κούκλας

2 – 3 Ετών:

  • Απαντάει σε ερωτήσεις
  • Κατανοεί και εκτελεί σύνθετες εντολές
  • Παράγει απλές προτάσεις 2 – 3 λέξεων
  • Λέει το όνομά του
  • Διαθέτει αντιληπτικό λεξιλόγιο 500 – 900 λέξεων
  • Διαθέτει εκφραστικό λεξιλόγιο 50 – 250 λέξεων
  • Κατονομάζει έννοιες
  • Χρησιμοποιεί ρήματα και αντωνυμίες
  • Παρακολουθεί ένα διάλογο
  • Παρακολουθεί με ευκολία την αφήγηση ενός παραμυθιού
  • Κάνει ερωτήσεις

3 – 4 Ετών:

  • Απαντάει σε όλα τα είδη ερωτήσεων
  • Το λεξιλόγιο του είναι κατανοητό και απο αγνώστους
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις 4 – 6 λέξεων
  • Εμφανίζει αντιληπτικό λεξιλόγιο 1200 – 2000 λέξεων
  • Διαθέτει εκφραστικό λεξιλόγιο περίπου 1500 λέξεων
  • Η ομιλία του πλησιάζει περισσότερο σε αυτήν των ενηλίκων στο γραμματικό και συντακτικό κομμάτι
  • Διηγείται τις εμπειρίες του

4 – 5 Ετών:

  • Εμφανίζει κατανοητή ομιλία
  • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 900 – 2.000 λέξεων
  • Παράγει σύνθετες προτάσεις 4 – 8 λέξεων
  • Αφηγείται τη μέρα του στο σχολείο
  • Μπορεί να αφηγηθεί ιστορίες ή παραμύθια που άκουσε

5 – 6 Ετών:

  • Η άρθρωση του είναι καθαρή
  • Εμφανίζει εκφραστικό λεξιλόγιο περίπου 3.000 λέξεων
  • Κάνει κατηγοριοποίηση
  • Γράφει το όνομά του
  • Αντιγράφει σχήματα και σύμβολα
  • Αφηγείται με αρκετές λεπτομέρειες γεγονότα και εμπειρίες
  • Αντιλαμβάνεται παρόν, παρελθόν και μέλλον
  • Μπορεί να μετρήσει μέχρι το 30

Πότε το παιδί μου χρειάζεται λογοθεραπεία και ποια είναι τα σημάδια που πρέπει να παρατηρήσω;

Ο λόγος και η ομιλία αναπτύσσεται διαφορετικά σε κάθε παιδί και αποτελεί μια πολύπλοκη διαδικασία. Ο γονέας είναι καλό να παρατηρεί την ανάπτυξη του παιδιού του βάση των αναπτυξιακών σταδίων λόγου και ομιλίας που αναφέραμε παραπάνω.

Πάμε να δούμε κάποια χαρακτηριστικά που μπορεί να παρατηρήσει ο γονιός ανά ηλικία:

  • Όταν το παιδί πλησιάζει την ηλικία των 3 ετών και επικοινωνεί μόνο με νοήματα, λέει μόνο συλλαβές και λέξεις, δυσκολεύεται να μιμηθεί ήχους και λέξεις που του λέμε και εμφανίζει δυσκατάληπτη ομιλία πάνω από το 70% σε πρόσωπα εκτός της οικογένειας.
  • Παράγει λανθασμένα τους ήχους.
  • Όταν μιλάει παραλείπει κάποια γράμματα π.χ. καπέλο – έλο.
  • Όταν μιλάει αλλοιώνει τις λέξεις π.χ. κότα–τότα.
  • Χρησιμοποιεί περιορισμένο λεξιλόγιο.
  • Απαντά μονολεκτικά σε ερωτήσεις π.χ. Πώς τα πέρασες σήμερα στο σχολείο; Καλά.
  • Απαντά σε ερώτηση επαναλαμβάνοντας τα λόγια που άκουσε.
  • Δεν ακολουθεί εντολές.
  • Εμφανίζει γραμματικά λάθη.
  • Δυσκολεύεται στη μίμηση ήχων ή λέξεων.
  • Δεν εμφανίζει συμβολικό παιχνίδι.

Σε κάθε περίπτωση αν ο γονέας παρατηρήσει ή έχει αμφιβολία για κάποιο χαρακτηριστικό που έχει παρατηρήσει στον λόγο, την ομιλία και την επικοινωνία του παιδιού, είναι ωφέλιμο να απευθυνθεί σε ένα λογοθεραπευτή. Ο λογοθεραπευτής είναι υπεύθυνος για την αξιολόγηση των δεξιοτήτων του παιδιού και θα σας πληροφορήσει και καθοδηγήσει να πάρετε τις σωστές αποφάσεις για το παιδί παρέχοντας τα κατάλληλα εφόδια. Η συνεργασία μεταξύ γονιού και θεραπευτή μπορεί να βοηθήσει το παιδί να βελτιώσει και τελικά να αποκαταστήσει όλες τις διεργασίες στον λόγο ή την ομιλία του.

Είναι σημαντικό να γνωρίζουν οι γονείς ότι οι διαταραχές στον λόγο του παιδιού μπορεί να το επηρεάσουν τόσο στην λειτουργική επικοινωνία όσο και στην κοινωνική συνδιαλλαγή και την μετέπειτα σχολική πορεία.

Και μην ξεχάσετε! Κάντε LIKE στη σελίδα μας στο facebook για να ενημερώνεστε για όλα τα τελευταία άρθρα και Διαγωνισμούς! συμβουλευτικής γάμου

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ