Ας φτιάξουμε αυτοσχέδια μουσικά όργανα με τα παιδιά!

Τα αυτοσχέδια όργανα αποτελούν μία πολύτιμη λύση για την παιδαγωγό στις περιπτώσεις που η τάξη διαθέτει περιορισμένη ποικιλία ή/και αριθμό μουσικών οργάνων. Ας φτιάξουμε αυτοσχέδια μουσικά όργανα με τα παιδιά! – Γράφει η Γιάνναρη Μαρία Καθηγήτρια Πιάνου-Μουσικοθεραπεύτρια 

Και μην ξεχάσετε! Κάντε την εγγραφή σας στην ομάδα μας facebook για να ενημερώνεστε ή να στέλνετε τις δικές σας ιδέες, δημιουργίες και σκέψεις!

Η Γιάνναρη Μαρία είναι Καθηγήτρια Πιάνου-Μουσικοθεραπεύτρια .

Επισκεφτείτε το Instagram account της  και την σελίδα της στο Facebook

 

 

 


Η κατασκευή μουσικών οργάνων αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι της παιδαγωγικής πράξης. Επιτρέπει στα παιδιά να έρθουν σε επαφή και να πειραματιστούν με διάφορα υλικά και το ηχόχρωμά τους, να αναπτύξουν δεξιότητες μέσα από τη διαδικασία της κατασκευής και να ενεργοποιήσουν τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους. Συγχρόνως, τα αυτοσχέδια όργανα αποτελούν μία πολύτιμη λύση για την παιδαγωγό στις περιπτώσεις που η τάξη διαθέτει περιορισμένη ποικιλία ή/και αριθμό μουσικών οργάνων.

Τα μουσικά όργανα που μπορούν να κατασκευαστούν, πάντα σε συνεργασία παιδαγωγού και παιδιών, είναι κυρίως τα ρυθμικά κρουστά. Κάποια απλά πνευστά, καθώς επίσης και χορδόφωνα, μπορούν επίσης να κατασκευαστούν, χωρίς όμως άρτιο ηχητικά αποτέλεσμα. Η εμπλοκή των παιδιών σε δραστηριότητες κατασκευών έχει μεγάλη παιδαγωγική σημασία, καθώς συμβάλλει στο να αγαπήσουν τα παιδιά τα μουσικά όργανα και να αποκτήσουν βασικές γνώσεις οργανογνωσίας μέσα από την πράξη. Επιπλέον, όταν τα αυτοσχέδια όργανα χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο μουσικών δραστηριοτήτων στην τάξη καταδεικνύεται η αξία και χρηστικότητα που έχουν για το μάθημα της μουσικής.

Απαραίτητη είναι η επίβλεψη του ενήλικα κατά τη διάρκεια της κατασκευής καθώς και η επιλογή υλικών κατάλληλων για τα παιδιά κάθε ηλικίας. Σε μικρές ηλικίες, για παράδειγμα, καλό είναι να αποφεύγονται αιχμηρά υλικά. Το επίπεδο συμμετοχής του ενήλικα/ παιδαγωγού εξαρτάται και πάλι από το ηλικιακό και αναπτυξιακό επίπεδο των παιδιών.

  • Κατασκευή τυμπάνου

Υλικά:

Για το ηχείο: κονσερβοκούτια μεσαίου ή μεγάλου μεγέθους, γλάστρες/κασπώ (από πηλό, ξύλο ή πλαστικό), κουβαδάκια, κεσεδάκια.

Για τη μεμβράνη: νάιλον (μουσαμάς) ή δέρμα, σχοινί, κολλητική ταινία, ψαλίδι, κοπίδι. Για τους επικρουστήρες: λεπτά κομμάτια ξύλου, βαμβάκι ή πλαστελίνη, ύφασμα, λαστιχάκια.

Για τη διακόσμηση: πλαστικά χρώματα, πινέλα, χαρτί, μαρκαδόροι, ξυλομπογιές, κολάζ, κόλλα, κορδέλες.

Διαδικασία: Πάνω στο ανοιχτό μέρος της κονσέρβας, γλάστρας κ.τ.λ. τεντώνουμε το νάιλον κομμάτι και το στερεώνουμε γύρω γύρω με κολλητική ταινία, σχοινί ή κορδέλα. Διακοσμούμε το τύμπανο είτε ζωγραφίζοντας πάνω στην επιφάνειά του με πλαστικά χρώματα, είτε κολλώντας ένα κομμάτι χαρτί που θα έχουμε ζωγραφίσει με μαρκαδόρους ή ξυλομπογιές, είτε με την τεχνική κολάζ. Ως επικρουστήρες μπορούν να χρησιμοποιηθούν δύο λεπτά κομμάτια ξύλου (π.χ. ξύλινα καλαμάκια, κλαδάκια, chop sticks), τα οποία ενισχύουμε στην άκρη με λαστιχάκια, βαμβάκι, πλαστελίνη ή ύφασμα.

  • Κατασκευή μαράκας

Υλικά:

Για το ηχείο: αλουμινένια κουτάκια από μπύρες ή αναψυκτικά, πλαστικά μπουκαλάκια, κουτιά από καραμέλες, χάρτινοι κύλινδροι από ρολά υγείας ή κουζίνας, κολλητική ταινία, ψαλίδι, κοπίδι.

Για το γέμισμα: όσπρια (φακές, φασόλια, ρεβίθια), ρύζι, χαλίκια, κοχύλια, άμμος, καρφίτσες, πινέζες (τα τελευταία δύο όχι για παιδιά λόγω κινδύνου τραυματισμού).

Για τη διακόσμηση: πλαστικά χρώματα, πινέλα, χαρτί, μαρκαδόροι, ξυλομπογιές, κολάζ, κόλλα, κορδέλες, αυτοκόλλητα.

Διαδικασία: Τοποθετούμε μέσα στο δοχείο επιλογής μας μικρή ποσότητα από το υλικό που θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε. Κλείνουμε καλά το άνοιγμα με χαρτόνι και κολλητική ταινία. Επιλέγουμε τον τρόπο με τον οποίο θέλουμε να διακοσμήσουμε τη μαράκα.

  • Κατασκευή ντεφιού

Υλικά:

Για το στεφάνι: 1-3 πιάτα πλαστικά ή χάρτινα, ψαλίδι, κοπίδι, κόλλα.

Για τα ζίλια: 1-2 ξυλάκια, 6-8 ρεσώ ή άδεια κουτάκια από μερίδες γάλακτος εβαπορέ ή καπάκια από μπουκάλια, 2 λαστιχάκια.

Για τη διακόσμηση: αρκετή κορδέλα ή σκοινί.

Διαδικασία: Κόβουμε και αφαιρούμε το εσωτερικό των πιάτων έτσι ώστε να δημιουργηθεί ένα στεφάνι. Κολλάμε τα πιάτα μεταξύ τους και τα ντύνουμε με την κορδέλα ή το σκοινί. Τρυπάμε τα ρεσώ στη μέση χρησιμοποιώντας το ξυλάκι με τρόπο ώστε να κινείται χαλαρά πάνω κάτω. Τρυπάμε σε δύο πλευρές αντικριστά τα πιάτα και περνάμε το ξυλάκι με τα ρεσώ. Στερεώνουμε με λαστιχάκια.

Και μην ξεχάσετε! Κάντε LIKE στη σελίδα μας στο facebook για να ενημερώνεστε για όλα τα τελευταία άρθρα και Διαγωνισμούς!

Η Γιάνναρη Μαρία είναι Καθηγήτρια Πιάνου-Μουσικοθεραπεύτρια .

Επισκεφτείτε το Instagram account της  και την σελίδα της στο Facebook

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ